Drama 2
Drama 2
Gunilla Fihn
(2014-10-01)
Denna dag hade vi föreläsning och lite övningar med Gunilla Fihn. Allt som allt pratade hon om Medierat, multimodalt och problembaserat lärande.Medierat betyder att förmedla ett medium. Multimodalt är kulturellt tillgängliga resurser. Hon berättar vidare att multimodalt är en kombination av semiotiska resurser, betydelsefulla verktyg, verktyg som skapar mening. Hon frågar oss sedan hur hon har arrangerat multimodalt lärande för oss? Hon har skapat en Power point ocplacerat möblerna och rummet på ett sätt som skall främja lärandet. Vidare pratar hon om problembaserande vilket betyder förändringspotentialet.
Gunilla går sedan in på "Ledarskap i Drama"
- Förklara tydligt
- Välj ord
- Vara positiv
- Använd humor
- Gardera dig inte
- Dela in gruppen
- Ta rädsla på alvar
- När delta själv
Efter det skulle vi utifrån vald barnbok göra ett drama förlopp med:
- Inledning
- Uppmjukning
- Uppvärmning
- Koncentration
- Improvisation
- Reflektion
- Gestaltning
- Avslut

I min grupp hade vi boken "genom den röda dörren" och ville förmedla fantasi och att vad som helst kan hända. Vi börjar med uppvärmning med spegel leken då en person gör en rörelse och den andra härmar, vidare som uppvärmning spelade vi med pianot och studenterna fick röra sig saå det passade till ljudet och takten. Därefter till själva aktiviteten som koncentration och improvisation valde vi att använda ormen som saga, vi gick runt i rummet som en orm och med förlösande frågor så som vilka är vi, vart är vi? Påbörjades gestaltning och saga tillsammans i grupp.
Jag förstod övningen men det var lite svårt men var roliga aktiviteter tillsammans.