Litteratur Seminarium Textil

"Lär genom textil"
 
Litteratur seminarium med Eva Wahlström
2014-10-10
 
Innan Seminariumet hade vi fått frågor som skulle besvaras, dessa skulle vi sedan ha med oss som underlag för diskussion under smeinariumet. Nedan följer frågorna:
 

- ”Räkna med Textil” var ett projekt som arbetade med barns förståelse för teoretiska begrepp utifrån ett praktiskt arbete. Vilken är din inställning till att använda textil som redskap? Möjligheter, svårigheter? Reflektera även från dina egna erfarenheter från de textila workshoparna.

- Välj ytterligare ett kapitel som hör samman med något av workshopstillfällena och fundera över hur du skulle kunna planera för denna teknik i din kommande yrkesroll som förskollärare.

 ·         Vilka utmaningar innebär det?

·          Vilka svårigheter ser du?

- Vilka material och återanvända saker skulle man kunna använda, både för att spara pengar, men kanske främst för att återbruka och spara på miljön.
 


Utifrån boken ovan och våra workshops besvarade man frågorna individuellt innan och under seminariuet pratade vi om våra erfarenheter och hur vi kan se oss jobba med textil som redskap i framtiden.
 
I min grupp pratade vi mycket om vikten i att arbeta med material i praktiska sammanhang. När barnen (även vuxna i många fall) arbetar med alla sina sinnen, får se, känna, höra, smaka och lukta blir aktiviteten mer minnesvärd. I "Lära genom textil" utrycker de även "lärandet startar i ett praktiskt arbete" vilket jag, de skriver vidare hur det inte slutar där men teman kan byggas på och ebba ut i många olika vägar. Detta var något vi alla höll med om att om något påbörjas kan man alltid spinna vidare på den iden det gäller bara att se vad barnen göra fånga det och sedan stötta, utmana och hitta en röd tråd att gå vidare på.
 
Vi pratade också om hur mycket olika aktiviteter det finns inom textil utan att man tänker på det. Nu vet man så mycket mer, vart materialet kommer i från, hur man kan gå vidare och med hjälp av boken kan vi tillsammans med barnen inspireras till att pröva nya saker. Att sy för mig var något jag tyckte var svårt men då kan man alltid förenkla det exempel genom att göra korsstygn istället eller sykort då man får hjälp och en linje man skall följa, när "man" sedan känner sig trygg med det kan man gå vidare till fria stygn eller dylikt. Det gäller att hitta vart barnet är och utgå från det, är det för lätt blir man utråkad och är det för svårt tappar barnet eller vem som helst lätt intresset.
 
Min planerade aktivitet:

Mitt tänkta val av aktivitet är broderi då jag själv som liten gillade att sitta och sy, mestadels korsstygn eller "bundet broderi" namnet "lär genom textil" använder (2010 s. 68). Det var lättare när det fanns rutor och då även lättare att se ett mönster. Under våran workshop fick vi pröva på fritt broderi vilket även detta var roligt men också svårt då vi inte hade några linjer att följa. Däremot utvecklades vårat fria broderi till att vi målade på tyget och därefter kunde följa våra linjer detta underlättade vart man skulle gå in och ut. En annan utmaning jag funderar på i en sådan aktivitet är hur man kan anpassa det för de allra minsta då de inte än utvecklat finmotoriken och materialet är inte anpassat för 1-2 åringar.

 

Vidare om jag skulle hålla i en aktivitet som detta skulle jag som i boken "Lär genom textil" (2010) välja fritt broderi (som en utmaning för barnen och mig) (ss. 65,66). Jag hade också velat använda färgat tyg eller tyg med textiltryck då det blir mer "spännande mönster som bildas. Materialet för detta skulle vara tyg i olika färger eller som barnen gjort egna tryck på. "tråd i olika färger och kvaliteter beroende på barnens ålder" (s. 65). Sax, nålar, pärlor och paljetter för att göra det roligare. Kylram eller sybåge för att underlätta eller stabilisera syningen. Om förskolan hade ett tema exempel rymden hade jag riktat in uppgiften utefter det.

 

Broderi i grupp och med rymden som tema har barnen redan gjort textilmålningar i samma anda vidare nu skall det broderas på tyget för att förtydliga. Under processen kommer barnen att samtala om vad från rymden de vill brodera eller hur de skall fylla i sin redan trycka bild, kanske de bara vill så på paljetter, därav berikas språket. Det berikas även naturvetenskapligt då de uppmuntras att prata om vad som finns i rymden. Slutligen med språket och rymden i fokus måste de avgöra hur mycket, hur långt, hur många de behöver för att fullfölja aktiviteten då kommer mattematiken in. Allt detta är mål utifrån läroplanen för förskola (rev. 2010 ss. 10,11). Under aktiviteten stöttar pedagoger med broderiet och ställer ledande/öppna frågor för att hjälpa och berika processen.

 
 I "Lär genom textil" skriver de om vilken bredd  textil som redskap har:
 
- Textil som verktyg möjligt att anpassa till olika åldrar - aktiviteter - teman
-  Textil som något enkelt eller mycket komplicerat, textil stora utvecklingspotencial.
- Textil som verktyg för att lära matematik och språk, grundläggande och mer anacerade.
- Textil som glädje i sig: färg, form och material.
- Textil som brygga till andra kulturer
- Arbeta i grupp eller individuellt
- Textil som skapare av ett rum
- Textil som återbruk.
 
Författarna vill med dessa exempel visa på hur många olika infallsvinklar och möjligheter det finns med textil (2010. s. 5).
 
 
Referens:

Björkdahl Ordell Susanne, Eldholm Gerd, Hagstrand Velicu Kerstin. (2010) Lär genom textil. Borås



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: