Matematik med Carina Mattson
Matematik
Carina Mattson
(5 december)
Carina föreläsning var väldigt praktisk, hon visade mycket praktiska exempel utifrån hur hon har jobbat och vill jobba med mattematik i förskolan.

Carina använder sig ofta av stapel diagram och visade hur hon gör det. Exempel om vi skall göra en klassresa och vart vill vi då åka, 1 ett varmt ställe, 2 åka skidor, storstan och i detta fall Stockholm. Ja och en till var de enda som villa åka skidor resterande ville åka till ett varmt ställe.
Via stapeldiagrammet lär barn antal och demokrati och på så sätt blir det rättvist och vi lär sammhälls normer.
"Förskoleläraren skall ansvara för att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och att det utvecklas normer för arbetet och samvaron i den egna barngruppen (Lpfö. 2010. s. 8)"

Rekvisita

Om barnen inte än kan klockan har Carina skapat en klocka som visar ungefär när något händer med bredvid har hon också en sifferklocka. På så sätt bli tiden anpassad på barnens nivå och de försåt lättare när något skall hända, så som mellan mål eller när föräldrarna skall hämta dem.

Fem fina fåglar, mattematik, en alternativ första på ett dramatiserande sätt. Fem studenter sitter på ett bord (gren) Carina spelade här den som hjälpte de ner en efter en. Sånger och lekar blir mer verkliga och meningsfulla genom dramatiserande lekar/övningar.
Carina Mattson, Matematik; Från timmele förskola, Campus Varberg, 2014-12-05