Textil Tovning
"Lär genom Textil"
Cathrine Berg
(25 september)
(25 september)
Hela denna terminen handlar verkligen om att knyta ihop säcken. All den teori vi lärt oss om mattematik, språk och naturkunskap får vi nu ut i praktiken. Lektionen med Cathrine berg (Högskolan i Borås) Handlar om tova med ull, detta är något vi gjort tidigare då vi tovade bollar och gjorde "pack man". Under denna lektionen handlar det om att få in en lärande tanke i en tovad platta. Litteraturen "Lär genom textil" vi använde oss av beskriver stegvis hur man går till väga när man gör en boll, eller tovar en platta . Det du behöver är:
- Plastduk
- Frottehanduk
- Flytande grönsåpa
- Ljummet vatten
- Ull
Min grupp valde att göra sagan "Den fula ankungen" och genom den förmedla språkstimulans via berättelsen men även mattematik via räkandet av ankungarna. Naturkunskap kan också i dena aktivitet bli en stor del, vart kommer ullet ifrån? Miljövänlighet.
Nedan följer processen av skapandet:

Ovan har vi lagt tre lager med upp, lodrätt, vågrätt och lodrätt igen.




Därefter skvätte vi det ljumna vattent med sopa på ullet och använde oss av friktion. Genom att röra händerna runt på ullet fastnar fibrerna ihop. Sedan la vi mer vatten på och plast över och ner på golvet då vi dansade över plasten för ytterligare friktion. Därefter rullade vi in den i en handuk och rullade den emellan oss som ni ser på bilden ovan. När plattan är lagom tjock och lagrerna sitter ihop är det dags att sätta på detlajerna.

Vi använder oss av en tovningsnål och en platta under sedan var det bara att picka lagom mycket tills det nya ullet hade fästs vid den ursprungliga plattan.


Därefter när mönstret och figurerna var ditsatta använde vi oss av vatten och sopa igen för att gnugga tills ullet var integrerat med varandra.
Sedan var det bara att låta plattan torka och du har en fin tavla. Att göra aktiviteten med barn är kreativ rolig och lärorik. Slutprodukten behöver inte vara målet utan processen. I vårat fall blir även slutprodukten en användbar inspirationskälla för barnen och pedagogerna.
I hela aktiviteten fick vi erfara mycket samarbete och att uppleva med alla sinnena. Ullet känndes skönt under händerna och var mycket lätt att jobba med. Det är en rolig och lärorik aktivitet att göra med barnen. Kommunikatyion och språk genomsyrar hela aktiviteten men även antal och mängd. "Förskolan skall sträva efter att varje barn:

I hela aktiviteten fick vi erfara mycket samarbete och att uppleva med alla sinnena. Ullet känndes skönt under händerna och var mycket lätt att jobba med. Det är en rolig och lärorik aktivitet att göra med barnen. Kommunikatyion och språk genomsyrar hela aktiviteten men även antal och mängd. "Förskolan skall sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv
- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild...
- utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal
- utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra"
Referenser
Björkdahl Ordell Susanne, Eldholm Gerd, Hagstrand Velicu Kerstin. (2010) Lär genom textil. Borås
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket