Mattematikseminarium

Mattematikseminarium
Elisabeth Persson
(17 december)
 
Detta seminarium byggde på Carina Mattsons mattematik föreläsning/workshop, vi skulle innan seminariumet läsa en artikel "Matematikspaning" Av Eriksson, Matsson och Strömblom (2004).
 
På papret skulle vi återge de olika mattematiska begreppen som uppkommer i texten, vilka arbetssätt och arbetsformer de använder och nackdelar och fördelar med dessa. Därefter skulle det kopplas till litteratur och läroplan.
 
Under seminariumet hade Elisabeth Persson först en lite föreläsning om PISA, Diamant och en sida som heter Lukimat. Den sist nämnda lät mest sjukt då det var ett slags prov som man kunde testa barnens matematiska kunskaper och där det på slutet av sidan stod poäng. Inget jag skall gå in på mer men sklicka gärna på länkarna. Som Elisabeth Persson sa, det är bra att veta vad som finns runt en så man kan argumentera för, runt och emot. 
 
Därefter belv vi uppdelad i två grupper, vilket jag vanligtvis tycker är bra enda negativa var att grupperna var väldigt stora. Det är lätt att alla då inte kommer till tal. Upgiten vi fick att diskutera var bland annat de olika begrepp och arbetsformer som förekom men också hur man kunde gjort istället. Då vi alla tyckte att deras arbetsätt var inspirerande och täckte mycket av de matematiska aspekter utifrånläroplanen.
 
"Förskolan skall sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid
och förändring,
- utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
- utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang (2010. s. 10)."
 
Texten handlar kort om en frörskola vars barn skapar en bilmatta i 2D, därefter vill de utveckla aktiviteten till en bilmatta i 3D. Genom en sådan aktivitet kommer skapandets och kretivitetens form fram. Även språket och mattematiken är väsentlig genom dialog diskussion och mattematiska begrepp. Vad behövs i en stad, hur skall vägarna gå, hur bygger vi dessa. Under processens gång skapas ett intresse för Kyrkan då pedagogerna beslutar att göra ett studiebesök på en kyrka/kyrkogård. Barnen får där gå på form och mönster jackt och måla av vad de hittar.
 
Tillbaka på förskolan har pedagogerna förberett färdig klippta trianglar, kvadrater och rektanglar. Deras tanke är att barnen skall fokusera på mönstrna och bygget i sig. Inte fastna i klippandet och formandet av materialet. Detta är något som blir en hektiskt och intressant diskussion i vår grupp. Varför valde de att klippa, själva förberedelserna är en lärande process i sig. Medan andra halvan av gruppen tyckte att fokuset låg inte på att forma själva figurerna utan bygget i sig var målet. Vi fick aldrig något riktigt slut på diskussionen och för mig höll jag med båda. Vill man fokusera på klippandet och hoppas barnen har kvar intresset efter det eller vill man i detta senario barna fokusera på bygget är något man i arbetslaget gruppen får bestämma. Vi prata mycket om att intre stressa ett projekt utan låta det ta den tiden det tar därav låta barnen klippa, detta håller jag med om men förstår endå pedagogernas upplägg med att låta materialet vara färdigt. Sedan fanns det möjlihet för abrnen att också skapa mer material så det var inte uteslutet helt.
 
Sedan diskuterade vi också fördelarna med utflyckten, hur bra det är att låta barnen erfara saker med alla sina sinnen.
 
Seminariumet var mycket givande och lärorikt, papret vi läste också, det blev många bra och givande diskussioner i gruppen .Det är alltid roligt när man har en för och emot sida för att utveckla och göra aktiviteten och målet för barnen så bra och stimulerande som möjligt. Genom diskussion och argumentation kan vi lära mycket.
 
 
 

Referenser:

Eriksson, Christina, Mattsson, Carina & Strömbom, Carina (2004). Matematikspaning: form och mönster. Nämnaren, nr. 1, s. 8-14.
 
Läroplanen för förskola 98 (rev. 2010)

Elisabeth Persson, Seminarium; Uppföljning av Carina Mattssons föreläsning om matematik, Campus Varberg, 2014-12-17
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: