Litteraturseminarium Musik

Litteraturseminarium Musik
 
(29 oktober)
 
Under Litteraturseminariumet musik hade vi "musikvetenskap för förskolan" som underlag. Vårt förberedda paper för diskussionsunderlag vi hade med oss inehöll två eller flera exempel på momentplanering genom "vad, hur och varför". Vi delade sedan med oss i grupp våra ideer. 
 
Alla verkade ha många bra ideer, men det är inte ofta vi sett sådant ute i verksamheten. Om det beror på brist på tid, okunskap eller att pedagogerna sätter för hög press på sig vet vi inte riktigt. Det vi lärt oss under workshopparna och diskussioner är att vi behöver inte sjunga helt rätt, vi behöver bara vara intresserade och inspirerande så kommer barnen bli intresserade.
 
 
 
Vi har lärt oss att det finns så mycket att lräa genom musik och det är roligt och lätt att minnas saker genom mysik. Så som räknesången eller alfabetsången roligt och enkelt sätt att komma ihåg mattematiska termer och vårat skrivna språks ljud. För barn med svenska som andra språk eller barn med lingvistiska svårigheter eller igentligen alla barn lär fonologi och morfem på ett roligt och enkelt sätt genom mysik. Musik, rim och ramsor inehåller takt, rythm och puls som hjälper barnen att höra och få känna på ordens meningarnas uppbuggnader. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: