Didaktiskt material - Momentplanering

Filurerna - Kreativitet genom lera

 

Mål och Syfte:

Målet med aktiviteten är att låta barnen vara kreativa genom leran. Att få använda alla sina sinnen för att skapa och fantisera med lera. Leran är inte bara motoriskt stimulerande utan med pedagogernas hjälp utmanas även språket och matematiken. Jag vill att barnen skall erfara något tillsammans i en trygg miljö.

 

I  läroplanen för förskola (2010) utrycks vikten i leken för barns utveckling, att i leken stimuleras fantasi, inlevelse och kommunikation (s. 6). Vidare står det även att i skapande och gestaltning kan barnet "få möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter (s.6). Genom att arbeta med estetiska lärprocesser får vi in mycket från våra strävansmål i Läroplanen för förskola (2010) i uppdraget står det "att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer" där forma och konstruera genom olika material och tekniker "utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande" (2010. s. 7).

 

I förskolans strävan och ansvars mål står att vi skall utveckla och stimulera språk, mattematik, naturvetenskap och skapande förmåga genom olika uttrycksformer (2010. ss. 10,11). I sagan och fantasins värld stimuleras språket, genom leran berikas språket, benämningar och nya ord stimuleras med hjälp av pedagogerna och kompisarnas hjälp. Mattematiken utmanas med antal, storlekar, former och mönster. Finns intresset kan även naturvetenskap och miljömedvetenhet komma in (2010. s. 10). Tillsammans barn och pedagoger kan vi genom leran stimulera och lära mycket på ett kreativt och roligt sätt.

 

Introduktion

Fokuset i barngruppen just nu ligger i inskolning, gemenskap och turtagning. Däremot har de projektgrupper tisdag, onsdag och torsdag, gruppen som jag, min handledare och en pedagog till har hand om är 8 stycken, 2 åriga "ugglor". Namnet till gruppen är valt av pedagogerna och varje "samling" introduceras med en handdocka "Ugglis", hen hälsar på allihopa och sedan sjunger de ugglesången därefter är aktiviteterna olika. De har än inte kommit in på något tema så ser framemot att observera barnen under mina aktiviteter för att se vad som fångar dem. Då barnen är så små bestämde jag mig att leran är ett roligt och utmanande för deras ålder. Leran har inte heller blivit introducerad i barngruppen förut därav blir den även ny och spännande.

 

Leran kommer att introduceras via en berättelse om "Filurerna" för att fånga barnens intresse. De kommer att få höra sagan, hålla i Filurerna och leka med dem om de så vill, skicka runt till varandra och där träna turtagning. Därefter hoppas jag ett intresse har skapats så de vill göra sina egna figurer eller annan konst. Leran kommer också att tas fram så de får känna på den, därefter kommer de att få hämta en egen bit så de kan forma och pröva själva. Pedagogernas uppgift här är att observera, assistera och stimulera via att berika ord och stötta barnen i deras estetiska lärprocess. Vidare när figurerna torkat finns möjlighet att färglägga dem och även här är pedagogens uppgift att stimulera språket i färg och blandning av färg.

 

Förberedelse:

För att på ett roligt inbjudande och kreativt sätt introducera barnen för leran valde jag att skapa fem stycken "Filurer" som bor i en värld långt bort. För att få "tittut" känslan kommer de bo i en låda som jag skapat. Inga detaljer finns i lådan då jag vill att barnen skall kunna fylla i och måla till själva. "Filurerna" som jag döpt dem till är i olika former, storlekar och färger för att inspirera barnen.

 

Under aktiviteten kommer vi sitta tillsammans 4-6 barn i åldern 2 år och jag kommer introducera "Filurerna" via en berättelse om dem. Berättelsen har jag skrivit ihop och även en sång för att göra det mer inspirerande.

 

Långt borta i ett land av skog och ängar i ett land kallat Filleland där bor Filurerna.

Varje dag leker Filurerna tillsammans, busar tillsammans och lär tillsammans.

Den första heter Butter, han är inte alltid den gladaste eller snällaste men han lär sig alltid och älskar leka med sina vänner det bästa han vet är att vara ute i miljön.

Den andra heter Glader, hon skrattar mycket och tycker om att leka med sina vänner roligast gillar hon vatten .

Den tredje heter Toker, han är sprallig och glad och hittar alltid på något nytt att leka och gillar att pröva nya saker.

Den fjärde heter Blyger, hon pratar inte så mycket men vill alltid vara med och leka med kompisarna, det bästa hon vet är att måla, klippa och klistra.

Den femte och sista heter Trötter, denna filur älskar att läsa och lyssna på sagor, musik och sjunga.

 

Trötter vill lära alla er en filur sång:

(Nyss så träffa jag en krokodil)

"Nyss så träffa jag en Fillelur,
som var så go och formad coolt,
Han hade vänner som, tyckte om varan.
Tillsammans lekte dom, hela långa dan.
Och dessa fem de dansa väldigt bra ihop."

 

Vad roligt att ni kan våran filur sång nu och ni har börjat få känna oss, skall bli kul att lära känna er. Vi tycker om att ha många kompisar.

Nu tänkte jag vi kunde skapa filur kompisar tillsammans vill ni se vad vi blev till av.?

 

Emellan varje Fillur finns tid att ha dialoger med barnen då tanken är att barnen skall vara medaktörer. När de fått träffa dem kommer det att erbjudas att få skapa fler "Filurer" då de behöver kompisar att leka med. Tanken i sagan är känslor och vänskap och en djupare utveckling är matematik och språk.

 

Andra delen är att skapa själva då jag hoppas ett intresse skapats. Nu kommer leran finnas tillgänglig och andra verktyg som kan användas för att skapa. Här vill jag att aktiviteten är väldigt fri, barnen skall få lukta, smaka, känna och se, för att sedan fritt skapa en "Filur" eller något annat de känner för. Kanske lådan inspirerade till något. När skapelsen är färdig och har torkat finns det möjlighet att måla och färga den.

 

Genomförandet

Moment 1: Första veckan under tisdags samlingen startade min handledare samlingen med "Ugglis" därefter tog jag över och "Ugglis" presenterade Filurerna (det var fyra barn denna dag). Lådan ställdes fram och filurerna kom fram en och en för att presentera sig själva och vart de kom ifrån. Varje Filur skickades runt till barnen och de hälsade på dem. Varje filur utgår från en känsla så de frågade barnen exempel Glader hur barnen såg ut när de var glada och vad de gillade att göra. Några barn svarade andra inte. När alla Filurerna kom fram konstaterade ett barn färgen, därefter diskuterade vi de andras färger också. Ett barn kommenterade även att de ville hålla den lilla och den stora filuren. Vi räknade även alla Filurerna tillsammans, när vi konstaterat att de var fem nämnde jag även att de är lika många fingrar som på en hand.

 

När alla Filurerna stod på bordet ville Trötter sjunga en sång med barnen, alla ställde sig upp jag (Trötter) sjöng första omgången sedan sjöng vi sången två gånger då barnen var med mer och mer. Barnen började leka och placera filurerna och de var inne i lådan och bredvid, bakom och ställde dem uppe på. Tillslut bad Butter dem att ställa alla i sitt hus bredvid varandra för Butter hade en överraskning att visa. Butter älskar naturen så han hade med sig lera inpackad. Barnen fick först lukta på vad de döljde sig under paketet, De flesta grimaserade och sa att det luktade äckligt eller bajs men ett barn sa att det luktade jord. därefter fick de känna på den ett barn ville inte men resten tyckte det var spännande. Därefter delade Butter ut leran till barnen och de fick nu försöka forma sin egen fantasi Filur eller något annat om de så ville. Leran var lite hård så jag fick värma upp den lite för dem. Under leran aktiviteten gick Butter runt till barnen och kommenterade deras långa, runda, platta och kurviga figurer. Även jag försökte forma en Figur med barnen jag gjorde den lång och kort, kvadratisk/fyrkantig, rund och klotformad. Barnen blev snabbt färdiga och fick sedan ställa sina figurer tillsammans med de andra i sitt hem för att torka.

 

Moment 2: På onsdagen fick resten barn höra sagan och göra figurer. På torsdagen gjorde jag sagan för alla barnen och denna gången lyssnade de mer än lekte med figurerna. Därefter ställde jag bort lådan så fokuset kunde ligga på Blyger som älska att måla. Han hade med sig fyra olika färger och barnens figurer och fråga om de ville måla dem. Alla svarade ja och barnen fick välja vilken färg de ville ha gul, blå, grön eller röd. Barnen var väldigt aktiva och målade sina figurer, där de kände sig färdiga frågade jag om de ville måla mer, vilket de ville då fick de varsitt papper att måla med. Som man ser på bilder var de väldigt fokuserade och min uppgift här var att benämna färgerna och mängd, hur mycket alternativt lite färg de ville ha. Man ser även på bilden att de använder sina händer och de kände väldigt mycket på färgen under aktiviteten.

 

När ett efter ett barn blev färdigt fick de ställa sin figur på tork för att sedan tvätta sin pensel och skål med färg, därefter hänga upp sitt förkläde för att sedan gå och äta frukt.

 

Reflektion:

I syftet tar jag upp mer mål än jag brukar men detta pågrund av att aktiviteten kan innehålla så mycket och eftersom jag inte visste vad barnen var intresserade av. Eller vad de andra pedagogerna ville rikta temat mot tänkte jag att om jag täckte allt kunde jag under aktiviteten fånga barnen inom nått ämne och utgå ifrån det. Jag märkte därefter att aktiviteten var lite för avancerad för barnen i denna ålder. Exempel det var för många filurer att ta in, hade jag gjort om det och haft längre tid kunde man tagit en Filur åt gången och presenterat nästa Filur veckan efter och så vidare. Filurerna i mina ögon representerade färg, form, antal, personligheter och estetiska lärprocesser.

 

Grunden till min ide om leran kommer ifrån Mats Andersson[1] workshop "bild" då vi i klassen fick arbeta med lera på ett kreativt sätt. Vi byggde stort och smått, långt och kort, högt och lågt. Under aktiviteten med barnen var jag noga med att benämna storlek och antal, barnen påpekade också den lilla eller den större. Annika Thisner (2007) skriver om att språket och mattematiken hänger ihop och att det inte behöver vara svårt med matematik utan genom ett rikt språk kan vi göra stor insats (s. 90). Genom att räkna med barnen berikade jag några av Gelman och Gallistels fem principer, "principen om godtyckligordning" att tillsammans med barnen räkna de olika Filurerna i olika ordning och också då benämna dem som fem Filurer "Antalsprincipen" (2006. ss. 72-75). I samma bok läser jag om "relationer inom tal och omvärld" då jag relaterade de fem filurerna som lika många fingrar som vi har på en hand (2006. s. 81).

 

Jag gjorde många aktiviteter med barnen under denna perioden och jag prövade även samma grundaktivitet med de äldre barnen (femåringarna) och detta resulterade mer som jag hade tänkt. Det jag menar med hur jag tänkt det är att de frågade mycket om filurerna, de testade utrycka dess känslor, under filurskapandet pratade de om vad deras filurer hette och skulle ha för egenskaper. De ville även göra mer filurer och dega mer med leran. Att dega mer med leran tyder enligt mig också på att de är mer vana vid materialet. Detta visar väldigt mycket på att jag är mer van vid att jobba med de större barnen men att jag fått lära mig vikten av att bryta ner en aktivitet och förenkla det för de yngre.

 

Genom sagan och sången ville jag fånga barnens intresse på ett inbjudande sätt. Första gången visade det inte jätte stort intresse av sagan utan ville mer känna och leka med Filurerna då det kom mycket nytt på en gång. Jag gav dem tillfälle till det, andra gången de hörde sagan var de mer mottagliga för vad de faktiskt sa. Lådan som Filurerna bodde i gjorde sagan mer spännande genom "tittut" leken kom en och en av de fem filurerna fram. De små barnen kom med små inflikningar men jag som pedagog var den som kommunicera och satte ord på begrepp. Jag prövade samma aktivitet med de äldre barnen, där märkte man tydligt att kommunikationen fördes mellan barnen och jag behövde bara inflika ibland. Men det skall inte reflekteras över nu.

 

Under våran musik workshop med Hanna[2] fick vi sjunga och göra egna rörelser till musik, vi fick även välja en låt som vi skulle utveckla genom olika aktiviteter. Med filur sången ville jag väcka barnens intresse genom sång och rörelse. Däremot märkte jag att den var lite för svår för de yngsta barnen, däremot hängde de med på rörelserna vilket visar på att de hängde med och hade intresset. Anledningen att jag märkte den var för svår var pågrund av resterande av min tid där lärde jag mig många av de sånger de små sjöng och de var väldigt enkla meningar med mycket upprepningar. Upprepning skapar struktur och trygghet. De fick även i lugn och ro skicka runt Filurerna till varandra, här tränar vi turtagning då barnen enligt pedagogerna haft svårigheter i detta. Dock påvisades inte det under aktiviteten de lämnade över Filuren när de var klara eller jag sa till.

 

För att återgå till leran igen, jag såg tydligt att detta var spännande genom deras ansiktsutryck. Att få känna, lukta och tillock med smaka om man så ville var mycket intressant. Däremot när de väl fick forma med leran fick jag via ord och att visa hålla kvar deras intresse. Barnen har aldrig använt leran förut och den är ganska hård för dessa små. Ser man till aktiviteten med de stora barnen hade de inga problem alls med leran och gjorde 3-4 stycken figurer var, men de har också arbetat in hur man gör med leran. Åter till de små barnen så leker de mycket med trolldeg och den är då mjukare och lättare för barnen att forma. Pedagogerna skall på förskolan skall ta fram leran oftare och på så sett kan barnen få en relation till leran och med tid läras handskas med den.

 

I slutändan hittade vi något barnen var intresserade av färg och utvecklade det. Min handledare med kollegor hade nyligen varit på en föreläsning och fått höra att de skulle våga djupdyka. Att våga "grotta in sig" i något och stanna där tills barnen var trötta på det. Eftersom det visats så stort intresse på färg under aktiviteterna med filurerna bestämde vi oss för att "grotta in oss" i en färg åt gången och se vart det ledde. Vi gjorde en "mind map" om färgen röd till grund för de fortsatta arbetet. Barnen fick under de kommande projekt tillfällena erfara vattenfärg, fingerfärg, smaker av rött och skattjakt efter uggllans bortappade röda föremål.

 

Det var en utmaning för mig att anpassa en estetisk lärprocess för yngre barn, men jag ser också vad mycket jag har lärt mig och vad jag kan göra annorlunda till nästa gång. Varför anser jag då mitt material är didaktiskt? Didaktik står för lärandet och didaktiskt material är en leksak eller ett föremål med ett syfte. Det finns en bakomliggande pedagogisk tanke som kan relateras till läroplanen. Min låda skapar en spännande miljö och inbjuder till lek. Filurerna i sin tur representerar olika kunkspas områden som inte syns, exempel Blyger som gillar bild. Via sina former, färger, känslor och storlekar bjuder de in till in diskussion eller inspiration. Här kan vi få in mycket från Förskolans läroplan som jag beskriver under syftet. Så med många bakomliggande tankar och ett inbjudande material och möjligheter till utveckling via att varje filur har sina intressen och kunskaper att förmedla till barnen, så som Trötter sjöng en sång med dem och Blyger målade med dem. Det gör detta enligt mig till ett didaktiskt material.

 

Referenser:

Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

 

Thisner Annika. (2007). Matte på burk. En arbetsmetod för förskolan. Sveriges Utbildningsradio AB.



[1] Mats Andersson, 2014, Workshop Bild. Högskolan i Borås

[2] Hanna Höglind, 2014, Workshop Musik. Högskolan i Borås.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: