Specialpedagogik och kommunikation - teckenspråk

Specialpedagogik
(30 september 1, 10 oktober 2)
Camilla Carlssons
 
Inspirerande
Lärorikt
Delaktighet
Inkludering
Komplettering
Språk
 
Att kommunicera är en grundläggande mänsklig rättighet – alla kan inte tala men alla kan kommunicera!
 
Camilla Carlssons föresläsning/workshop var verkligen ögonöppnande och inteessant jag lärde mig mycket tecken och hade verkligen roligt. Detta är något jag hoppas alla pedagoger drar nytta av då det är berikande eller hjälpande. 

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och

upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,

•   Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge utryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,

•   Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,

•   Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,

•   Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, toka och samtala om dessa, (Lpfö 98, s 10)

 

 

Teckenspråk - (de dövas språk)

• egen grammatik,

• egna ord, tecken och uttryck.

• Annan ordföljd än talad svenska

• ansiktsuttryck, kroppsspråk har stor betydelse.

• varje land har sitt eget teckenspråk

TAKK (för hörande barn och vuxna)

• används tillsammans med talet, stödord,

•   används både för uttryck och förståelse, tillfälligt eller som bestående stöd.

Vad är då TAKK

Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

 - En metod som används som stöd till talet och för att samspela och lära regler för språk

och kommunikation.

 - Tecken ger redskap att samspela språkligt innan, eller om inte talet kommer.

 Bra sätt att lära sig TAKK tillsammans med barnen:

Lekar

Spel

Sånger

Böcker

Ipad /Appar

Sätt upp teckenbilder på saker i verksamheten

 
Några av de böcker Camilla hade med sig.


 
Ett korsord vi fick göra under workshopen riktigt utmanande och roligt.

 
Under föreläsning två går Camilla igenom GAKK - Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation Hjälpmedelsberoende, detta kunde då vara föremål eller bilder. Detta är något som kan underlätta språket, speciellt i unga åldrar när språk och tid inte riktigt uppfattas. Camilla gav exemplet om filickan som ville smaka på en bulle som var nybakad. Pedagogen svarar då att de skall ätas senare, vilket för barnet kan upfattas som, när det blir mörkt, efter maten, i morgon eller på utflyckten om två dagar. Genom att istället använda bilder förtydliggör vi för barnet när något skall hända.
 
 
 

Bra länkar:
 
- Häng med och spela med babblarna!
- På "Hattens förlag" finns inspiration, material både med tecken och utan.
- Svenskt teckenspråkslexikon.
- Hörselboken, Fakta, kunskap och en mötesplats för hörselskadade eller pedagoger, annhöriga, alla som söker kunskap om hörseln.
- Ritade Tecken- En sida med bilder på tecken, TAKK
- UR - Testa dina kunskaper i tecken och mycket mer.
 
 
Film mer med tecken:
 

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: