Bild 1 "Titthål" Nu leker vi med färg och mönster!

Bild 1
(16 september)
 
Att leka och lära genom form, färger och fantasi.
Det är bara du själv som sätter gränserna för fantasin!
 
Under denna workshopen under ledning Mats Andersson hade vi en uppgift men inom dessa ramar fick vi pröva fritt. Blanda och mixtra papper, färger och material. Vanligtvis hör vissa pennor med vissa papper och vissa färger skall inte blandas med andra material men denna dagen skulle vi släppa alla "normala" värderingar. Här har vi vanligtvis värderingar som ta inte för mycket färg då det kommer att slängas och måla på hela pappret annars är det slöseri med papper men just i dag var resurserna obegränsade och vi skulle lära känna materialet. Det är inte alltid pappret behöver fyllas ut för det är kanske inte så "konstverket" skall vara.
 
Mats började lektionen med att prata om konkreta, abstrakta, statiska och dynamiska bilder och visade oss olika exempel på dessa. En konkret/statisk bild är då man ser vad det föreställer och den är stillastående. Medan en abstrakt/dynamsik bild är att man inte kan se vad det föreställer och det händer mycket i bilden (rörelse). En konkret/dynamisk bild är då man ser vad det är men en vridning eller bilden är tagen under rörelse (exempel under en sport). Abstrakt/statisk bild är när vi inte ser vad det föreställer men det kan finnas spegelsymmetri i bilden liknande saker händer överallt.
 
Uppgiften var att göra en titthåls bild, utifrån en stor bild ta ut en liten del i storlek med ett frimärke och sedan med silkespapper försöka konstruera samma mönster. Nedan kommer bilder på processen.
 
Ovan ser ni en del av materialet vi hade till vår förfogan.

 
 
Detta är bilden jag valde att jobba utifrån. Därefter processen från mitt titthål till en 15x15 kvadratisk storlek.
 
 
 
Mitt titthål. Därefter min förstoring i silkespapper.

 
 
 
 
 
 
 
Utifrån titthålsbilden fick vi testa göra olika liknelser med olika material och fäger. Såsom vattenfärger, fingerfärger, svartvitt, med tyg, måla på tyg, blanda in olja, lim och fler olika kompinationer. Sista övningen var att med 12 bilder konstruera olika mönster.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Efter workshopen fick vi sitta ner och reflektera vad vi gjort och vad som hänt under lektionen hur man skulle kunna använda detta i förskolan. Många ideér kom upp men också bromsande frågor såsom ekonomi och hållbar utveckling vilket även det är en viktig aspekt. Att ha respekt för föremål men att inte bromsa utvecklingen och leken, att visa hjälpa och uppmuntra utan att hjälpa för mycket. Hur viktigt det är som pedagog att lyssna in barnet och se vart de är och utgå från deras perspektiv. I Karin Wallin´s (2012) bok pedagogiska kullerbyttor kan man läsa om många bra exempel och observationer på barns lek med färg och former. Hur man utmanar barnet istället för att undervisa. Boken påvisar också vikten i att inte ha färdiga modeller utan kunna jobba fritt, abstrakt. Under reflektionen pratade vi även om att "styra eller stötta" I Wallins bok kan vi läsa om "Lekens dimension i skapandet" där en flicka av misstag välter ner färg på golvet, där hade jag vanligt vis varit snabb med att antingen hjälpa till att torka upp eller sagt till barnet att städa upp efter sig (2012 ss.41-43). Vilket jag lärt mig att "sitta på händerna" och avvakta för att se hur det utvecklas, detta är ett tydligt exempel på hur ett "misstag" blir lärande lek och något helt annat än planerat. Vikten i att låta barn vara barn och stötta dem i deras utforskande. Dagen efter i samma observation är det en förskolelärare som målar en häxa på ett vuxet sätt detta verkar bromsa flickans målade då det inte är på hennes nivå, "hon målar ännu inte figurer" (2012. s. 43). I många fall anser jag det är viktigt att stötta barnen, ibland klarar de sig själva med ibland behöver de utmanande ord för att komma vidare. Styra kan vara viktigt på det mån att som vi i våran aktivitet får en riktlinje att förhålla oss till men att ändå få jobba fritt. I boken av Anne-Marie Körling, "Nu ler Vygotskij" skriver hon om att planera men inte planera för mycket (2011. s. 205). Att vi i många fall överarbetar och då blir stressade om vi inte hinner med eller att det inte går som planerat. Det är då bättre att ha ett mål och idéer på hur man kan nå målet men att inte glömma barnens samverkan och delaktighet. Ibland kan en tekning som skulle bli en kyckling faktiskt bli en hund och det gör inget, det är processen som är viktig.

I bild och form kan man ha mycket roligt men inte glömma väldigt lärorikt, i bild och form kan vi få in språk genom saga och berättande nya ord på nya föremål. stimulera lusten till nya erfarenheter och kunskaper, utveckla skapandet, fantasin, upplevelser via bild och form. Via begrepp, mått, antal stimulerar vi den matematiska delen. Via att blanda färger och testa det med olika substanser och underlag utmanar vi barnet genom naturvetenskap (kemi), det lustfyllda lärandet och minnesvärda upplevelser blir tydligt via praktiska aktiviteter så som detta. Språket, matematiken, naturkunskapen och utgå från barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter står allt i Läroplanen för förskola (rev. 2010 ss. 9-11).

 

En sak som inspirerade mig och något jag kommer tänka på mycket framöver i mina aktiviteter är något som Mats sa som kommer från "Reggio Emilia":

 

"Vem har satt ramarna, vem gör vi det för, barnet eller oss själva?"

 

 


 

Referenser:

Körling Anne-Marie (2011) Nu ler Vygotskij, Liber AB Stockholm

 

Läroplanen för förskola 98 (reviderad 2010).

 

Wallin Karin (2012) Pedagogiska kullerbyttor. Stockholms universitets förlag.

 

 

Mer från bloggen


Kommentarer
Postat av: Mamma Bodil

Ja lekstuga är ett mycket passande namn.
Detta passar dej som handen i handsken.
Puss mamma.

2014-09-30 @ 12:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: